fbpx

Social media

Volgens Wikipedia is sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden.

Je deelt informatie in de vorm van tekst (artikels en nieuws), beeld (video en foto’s) en geluid (muziek en podcasts).

Hierdoor is het internet niet langer een eenrichtingsverkeer. Binnen social media vind er een hoge mate van interactie plaats.

 

Wat is nu het belang voor jouw bedrijf om social media te gaan gebruiken?

 

Groepen mensen komen samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Meestal zijn ze daarbij op zoek naar gelijkwaardige personen of bedrijven die dezelfde normen en waarden hebben.

 

Dit komt voort uit de onbewuste gedachte dat “iedereen die gelijk is aan mij leuker, interessanter en beter te vertrouwen is”. Het vertrouwen in ‘peers’ neemt steeds verder toe, hetgeen inhoudt dat we veel meer waarde hechten aan de mening van ons netwerk dan aan die van organisaties of merken.

Volgens de Van Dale betekent sociaal o.a. dat men geneigd is om te leven in groepen. Dit is meteen ook de verklaring waarom de social media website zoveel bezoekers trekt: mensen gaan gezamenlijk op zoek naar zogenaamde ‘peers’, mensen die net als u zelf zijn.

Met deze personen wisselen we informatie uit. Als er eenmaal een kritische massa is bereikt, treedt er een sneeuwbaleffect (ook wel viraal of viral effect genoemd) op waardoor er steeds meer mensen op de website afkomen. Ook zij willen graag weten wat er allemaal mogelijk is.

Daarom is de rol van het gebruik van social media voor jouw bedrijf zo belangrijk. Best neem je dit op in je marketing & internetstrategie van je bedrijf.

Op social media kan je op een aantal manieren worden gevonden: berichten worden gedeeld met andere mensen, je maakt gebruik van gratis organisch zoeken (SEO) of je maakt gebruik van betalende advertenties (SEA)

Bekende social media platforms zijn Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Linkedin, Pinterest.

De sterke kanten van social media:

  • Actueel
  • inhoud deelbaar en eenvoudig te verspreiden, kan een buzz creëren
  • zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches
  • snel doorzoekbaar en relatief objectief
  • consumenten voldoen op een eenvoudigere manier aan de basisbehoeftes van Maslow
  • scoren zeer goed in zoekmachines als Google

De zwakke kanten van social media:

 

  • resultaten op basis van gemiddelden
  • zowel positieve publiciteit als negatieve, social media richtlijnen opstellen voor medewerkers
  • soms gaat het over geruchten en is het niet waar

Meer informatie over de mogelijkheden van social media voor jouw bedrijf