fbpx

Social media

Social media is je website en andere platformen via het internet waarmee je informatie kan delen met anderen. Voorbeelden zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube ….

Je deelt informatie in de vorm van tekst (artikels en nieuws), beeld (video en foto’s) en geluid (muziek en podcasts).

Hierdoor is het internet niet langer een eenrichtingsverkeer. Binnen social media vind er een hoge mate van interactie plaats.

Groepen mensen komen samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Meestal zijn ze daarbij op zoek naar gelijkwaardige personen die dezelfde normen en waarden hebben. Dit komt voort uit de onbewuste gedachte dat “iedereen die gelijk is aan mij leuker, interessanter en beter te vertrouwen is”. Het vertrouwen in ‘peers’ neemt steeds verder toe, hetgeen inhoudt dat we veel meer waarde hechten aan de mening van ons netwerk dan aan die van organisaties of merken.

Volgens de Van Dale betekent sociaal o.a. dat men geneigd is om te leven in groepen. Dit is meteen ook de verklaring waarom de social media website zoveel bezoekers trekt: mensen gaan gezamenlijk op zoek naar zogenaamde ‘peers’, mensen die net als u zelf zijn. Met deze personen wisselen we informatie uit. Als er eenmaal een kritische massa is bereikt, treedt er een sneeuwbaleffect (ook wel viraal of viral effect genoemd) op waardoor er steeds meer mensen op de website afkomen. Ook zij willen graag weten wat er allemaal mogelijk is. De rol van social media in marketing & internetstrategie

 

Mensen hebben 5 sociale basisbehoeften, die omschreven zijn in een piramide door bekend socioloog Maslow. Sociale media geven de consument de mogelijkheid eenvoudiger te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing en bedrijven kunnen daar gebruik van maken. Het is nu mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit grote budgetten vereist. Door goed om te gaan met sociale media worden bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ en van de ‘peers’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Social media marketing speelt dan ook een steeds belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven.

Met social media is veel meer mogelijk dan enkel de communicatie via de platformen. Je kan gebruik maken van bezoekersidentificatie,  dynamische formulieren, email marketing, landingspagina’s, blogs, mediaoptimalisatie, dynamische functies voor email & web, combinatie met crm, leadscoring, … 

Om je resultaten of je roi  te meten kan je gebruik maken van allerlei meetinstrumenten.

Welke social media je kiest voor het bereiken van je doelgroep hangt af van je doelgroepen en van de manier hoe bepaalde social media platformen werken.

De sterke kanten van social media:

  • Actueel
  • inhoud deelbaar en eenvoudig te verspreiden, kan een buzz creëren
  • zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches
  • snel doorzoekbaar en relatief objectief
  • consumenten voldoen op een eenvoudigere manier aan de basisbehoeftes van Maslow
  • scoren zeer goed in zoekmachines als Google

De zwakke kanten van social media:

 

  • resultaten op basis van gemiddelden
  • zowel positieve publiciteit als negatieve, social media richtlijnen opstellen voor medewerkers
  • soms gaat het over geruchten en is het niet waar

Meer over ieder platform:

Facebook:

Ondanks de recente datalekken en negatieve vertoning in het nieuws is Facebook nog steeds het meest populaire social media platform. Elk bedrijf zou een Facebook pagina moeten hebben. Indien dit correct word benut, kan dit een enorme meerwaarde betekenen voor het bedrijf.

Je kan Facebook gebruiken om alles te delen,van afbeeldingen tot belangrijke updates omtrent je zaak. Met een bedrijfsaccount heb je toegang tot een krachtige advertentie tool en diepgaande mogelijkheden om alles te analyseren.  Deze paginas hebben ook veel opties om de ervaring voor bedrijf en klant te verbeteren. Je kan je gegevens zoals openingsuren, contact gegevens en de diensten die je aanbied goed in de verf zetten

 

Instagram:

Instagram word alsmaar populairder. Van live videos tot verhalen, er zijn tools genoeg die bedrijven kunnen gebruiken om hun diensten en producten te promoten. Instagram is een visueel platform dat volledig draait om foto en video.

Het is belangrijk om te weten dat het platform in principe volledig mobiel is. je kan niet aanmaken en delen via je laptop of computer. De uitblinkers van instagram zijn de artistieke branches. Dit maakt dat het niet voor ieder bedrijf even aantrekkelijk is. Ongeacht, het is belangrijk dat de afbeeldingen en videos die gedeeld worden van goede kwaliteit zijn. 

Twitter:

Twitter is perfect voor korte updates en het delen van links. Hierdoor is het niet voor ieder bedrijf even doeltreffend. (met 240 karakters of minder) is er niet enorm veel wat je kan schrijven. Links, polls, videos en afbeeldingen zijn goed om te delen, en zorgt voor interactie met je publiek.

Indien je een bedrijf bent met vooral visueel materiaal of geen blog hebt kan je twitter beter links laten liggen. Veel mensen gebruiken twitten om hun zorgen en ongenoegen maar ook positieve ervaringen te uiten over bedrijven. Je kan twitter gebruiken om een betere dienst te geven aan je klanten door te reageren op hun tweets. en te reageren op hun noden.

Indien je veel interessante content hebt, is twitter voor jou. Het is belangrijk om een goede balans te vinden. Deel niet enkel je eigen content maar ook andere hun content. indien je volgers je content delen kan deze viraal gaan en jou bedrijf veel publiciteit opleveren.

Pinterest:

Dit visueel platform laat mensen content bewaren en tonen door zogenaamde “pins”. Deze kunnen dan onder een bepaalde categorie gepind worden. Zo kan iemand met een pagina over eten, verschillende soorten recepten bewaren. Er bestaat ook zoiets als rich pins. Dit zijn speciale pins die bedrijven kunnen gebruiken om meer informatie te plaatsen i.v.m hun afbeelding.

Pinterest is niet voor ieder bedrijf, maar kan bepaalde branches wel een serieuse boost geven. DIY, mode, sport, schoonheid, fotografie en eten zijn zeerveel besproken categorieen. Uiteraard betekent dit niet dat andere bedrijven niets uit pinterest kunnen halen.

 

Snapchat:

Snapchat is zoals een instagram een platform wat enkel mobiel gebruikt kan worden. Gebruikers kunnen foto’s en video’s naar mekaar sturen. Of een post delen in hun verhaal, dit blijft gedurende 24u staan. De app heeft zich ontwikkeld met extra functies. Zo kunnen gebruikers chatten, foto’s bewaren, … 

Omdat de content maar tijdelijk is, is het belang van een perfecte foto hier minder belangrijk. Je kan ook zien welke specifieke gebruiker je verhaal heeft bekeken. Denk eraan dat enkel de gebruikers die jou hebben toegevoegd je stories kunnen zien.

YouTube:

Youtube is een video platform war gebruikers video’s kunnen bekijken, liken, delen en commentaar geven. Nu in handen van google, de site is een giganstisch platform voor nieuws en entertainment.

Vele bedrijven op YouTube hebben een entertainent, visueel of leerzaam component. het is belangrijk dat je video’s er natuurlijk uit zien. Zorg er dus altijd voor dat je video’s goed, nauwkeurig en zorgzaam bewerkt worden. Het is niet per se nodig om zelf een YouTube kanaal te hebben. Je kan ook gebruik maken van influencers. Deze zullen jou product gaan aanprijzen in hun video’s

 

LinkedIn:

LinkedIn is misschien niet het grootste netwerk, maar het heeft nog steeds 260 miljoen maandelijkse gebruikers. Het is een prima platfrom voor professionelen. Je kan hier talent vinden voor jou bedrijf te versterken. Maar ook je bedrijf op de kaart zetten. 

LinkedIn is meer professioneel dan andere platformen. Het is dan meer een online CV. LinkedIn is perfect voor vacatures te posten en zo uw geschikte medewerken te vinden. Je kan lid worden van specifieke groepen. Hierin kan je dan informatie vragen en delen met andere professionelen 

Heb je een vraag, zoek je een samenwerking of wil je gewoon hallo zeggen?
Wij luisteren naar je.
Vul het formulier in of mail ons direct via info@aimweb.be