fbpx

Huisstijl

Een huisstijl is de stijl van bedrijf. Je corporate identity of ook brand genoemd.

Het is niet enkel het logo van je bedrijf maar de ganse identiteit van je bedrijf. Dit bevat je naam, logo, kleur, lettertype, vormtaal en eventueel fotografie.

Het beeld moet passen bij je imago.

Omdat er bij de ontwikkeling van de huisstijl steeds een logo wordt ontworpen, ga ik hier iets dieper op in.

Logo komt van het Griekse woord Logos dat onder andere woord betekent. Een logo van alleen tekst heet een woordlogo, met alleen beeld een beeldlogo. De twee kunnen gecombineerd worden.

Een goed logo moet voldoen aan een aantal vereisten:

  • Het moet aanspreken
  • Eenvoudig zijn
  • Zich onderscheiden
  • Toepasbaar
  • Niet aan trends onderhevig zijn
  • Zowel op kleine als op groter oppervlakten leesbaar zijn

 

Achter de creatie van een huisstijl zit steeds een strategie. Je vraagt je best af aan wie je verkoopt of wil verkopen, wie zijn je concurrenten, hoe ga je communiceren en hoe wil je dat je publiek zich voelt bij je huisstijl en bedrijf.

Al deze informatie wordt omgezet in het ontwerp van je huisstijl met logo, kleurgebruik, lettertypes, afbeeldingen, foto’s, verpakking, templates, visitekaartjes, briefpapier, website, social media en meer. Dit is in feite de brand experience.

 

Als organisatie wil je zo goed mogelijk overkomen bij je doelgroepen. Je maakt het onderscheid ten opzichte van je concurrenten.

In alle communicatie die je voert ga je gebruik maken van je huisstijl. Dit vraagt wel wat vasthoudendheid, maar je boekt er zeker resultaten mee op het vlak van naamsbekendheid. Handig is dan dat je beschikt over een huisstijl handboek.

Nu starten met je huisstijl